Velkommen

Kære undervisere i dansk som andetsprog og andre interesserede lærere,

velkommen til DsA Læringsrum - et rum hvor vi kan beskrive vores succesfulde dsa-læringsprocesser

rigtig god fornøjelse
Elina Maslo

tirsdag den 29. marts 2011

Husk den emotionelle dimension

at præsentere sig selv og fortælle om de andre

Den første uge på et danskkursus går som regel med at lære at præsentere sig selv og spørge andre om éns personlige forhold. Er man ikke god til at gøre det nye ordforråd til den aktive del af ens nye sprog, har man et problem. Hvor mange gange vil man stille de samme spørgsmål og få de samme svar? (Hvad hedder du? Hvor kommer du fra?) Hvad kan man gøre, når holdet kender hinanden rigtig godt og det ikke længere giver mening med at spørge hinanden om de personlige forhold? Og når man endda har været uden for klasseværelset og interviewe folk på skolen?

En mulighed er identitetsskift. Kursisterne får udleveret et billede af en person

eller en genstand (!).




Det er altid sjovt at vælge billeder, som slet ikke ligner selve personen, gerne af anden køn, så man få aktiveret nogle tankeprocesser, hvor man skal til at finde på en identitet. Har kursisten brug for udfordringer, er billederne af genstande, dyr eller andre sjove ting en rigtig god idé. Samtidig får man også styr på han/hun (den/det), som pludselig bliver meget afgørende for en vellykket kommunikation. Man kan bede kursisterne om at skabe en identitet for personen (genstanden) på billedet som om det var en selv. Bagefter bliver man interviewet på en traditionel vis. Efterfølgende fortæller kursisterne om hinanden (altså med de nye identiteter). En meget emotionelt farvet proces.

Et sjovt eksempel (skrevet af en pige fra Indien):











Jeg hedder Donald og kommer fra Tyskland. Jeg arbejder i tegnefilm på Disney land. Jeg er 10 år. Jeg taler engelsk og dansk et arbejde og taler tysk med familien. Jeg er ikke gift men har en dansk kæreste. Min hobby er lave mad, lytte til musik og spiller fløjte. Jeg bor i en stort lejlighed med familien på Vesterbro.

"Personen" var så vellykket, at kusisten gerne brugte den nye identitet i de efterfølgende opgaver, for eksempel i opgaven "Skriv en kontaktannonce for din person", inspireret i Mette Ginman og Lisbeth Egerod Hubbards lærebog Kryds (2001).

Ingen kommentarer:

Send en kommentar